Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen asiakasmaksut nousevat vuonna 2025. Päätöksen maksujen suuruudesta on tehnyt Päijät-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuusto kokouksessaan 9. joulukuuta 2024.
Asiakasmaksujen periaatteet on uudistettu pelastuslaitosten kumppanuusverkoston ohjeen pohjalta. Tavoitteena yhdenmukaistaa maksuperusteet valtakunnallisesti. Lisäksi palvelujen omakustannusarvo on määritelty tämänhetkisen kustannustason mukaiseksi.
Pelastuslain ja kemikaalilain mukaiset maksut 1.1.2025 lähtien Päijät-Hämeessä
PELASTUSLAIN MUKAISET VALVONTATOIMENPITEET Pelastuslaki 379/2011 96 § 1 mom. | Perusmaksu alv 0% eur. | Lisämaksu alv 0 % eur. | Huom! |
Yrityksen tai laitoksen määräaikainen palotarkastuskäynti | 333 | – | Valvontasuunnitelman kohteet A1-A6. |
Yrityksen tai laitoksen määräaikainen palotarkastus asiakirjojen tai etävalvonnan avulla | 296 | – | Valvontasuunnitelman kohteet A1-A6 |
Asuinrakennuksen määräaikainen palotarkastuskäynti. -pientalot ja vapaa-ajan asunnot -rivi- ja kerrostalot | maksuton 222 | – | Valvontasuunnitelman kohteet A7 |
Asuinrakennuksen määräaikainen palotarkastus asiakirjojen tai etävalvonnan avulla. -pientalot ja vapaa-ajan asunnot -rivi -ja kerrostalot | maksuton 185 | – | Valvontasuunnitelman kohteet A7 |
Palotarkastus toisen viranomaisen ilmoituksen perusteella (Pelastuslaki 42 §) | maksuton | – | |
Yleisötilaisuuden palotarkastus | 222 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu. |
Tarkastus rakennushankkeen aikana -pieni rakennushanke -tavanomainen rakennushanke -vaativa rakennushanke | 148 222 370 | – | |
Muu valvonta/ tarkastuskäynti, joka ei ole säännöllistä -teemavalvonta muiden viranomaisten kanssa | 148 maksuton | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu. |
Muu valvonta/tarkastus, joka ei ole säännöllistä ja suoritetaan asiakirjojen tai etävalvonnan avulla | 111 | – | |
Annettujen korjausmääräysten tai rakennushankeen puutteiden jälkivalvonta tarkastuskäynnin avulla | 148 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu. |
Annettujen korjausmääräysten tai rakennushankkeen puutteiden jälkivalvonta asiakirjojen tai etävalvonnan avulla | maksuton |
KEMIKAALILAINSÄÄDÄÄNÖN MUKAISET VALVONTATOIMENPITEET Pelastuslaki 379/2011 96 § 3 mom., kemikaalilaki 390/2005 131 § | Perusmaksu alv 0% eur. | Lisämaksu alv 0 % eur. | Huom! |
Päätökset ja ilmoitukset | |||
Kemikaalien vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista saapuneen ilmoituksen johdosta tehty pelastusviranomaisen päätös. | 222 | 74 | Perusmaksu sisältää 3 h työn, jonka ylittävältä ajalta tuntiveloitus. |
Tilapäistä toimintaa, muutostyötä tai nestekaasun pullovarastointia koskevan ilmoituksen johdosta tehty pelastusviranomaisen päätös. | 74 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h työn, jonka ylittävältä ajalta tuntiveloitus. |
Pelastusviranomaisen päätös ilotulitteiden ja pyroteknisten tuotteiden varastoinnista kaupan yhteydessä. | 148 | – | |
Ilmoituksen käsittely kuluttajakäyttöön hyväksytyillä ilotulitteilla tehtävää ilotulitusta varten. | 74 | – | |
Pyrotekniikan käytöstä tehty päätös. | 74 | – | |
Muu pelastusviranomaisen käsiteltäväksi säädetyn tai määrätyn lupa- tai ilmoitusasian käsittely, ellei sen hintaa ole erikseen määrätty. | 74 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h työn, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu |
Tarkastukset | |||
Kemikaalien vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista saapuneen ilmoituksen johdosta tehty pelastusviranomaisen käyttöönotto tai muu tarkastus. | 296 | 74 | Perusmaksu sisältää 2 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu. Mikäli osa valvonnasta tehdään etävalvontanta, se huomioidaan kohdekäyntiin kuluneessa ajassa. |
Kemikaalien vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista saapuneen ilmoituksen johdosta tehty pelastusviranomaisen käyttöönotto tai muu tarkastus asiakirjojen avulla. | 259 | – | |
Tilapäistä toimintaa, muutostyötä tai nestekaasun pullovarastointia koskevan ilmoituksen johdosta tehty pelastusviranomaisen tarkastus | 148 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu |
Tilapäistä toimintaa, muutostyötä tai nestekaasun pullovarastointia koskevan ilmoituksen johdosta tehty pelastusviranomaisen tarkastus asiakirjojen avulla | 111 | – | |
Kemikaalien vähäistä ilmoituksen varaista käsittelyä tai varastointia harjoittavan tuotantolaitoksen määräaikainen valvonta | 333 | – | Tuotantolaitos, johon on tehty kemikaalipäätös. |
Kemikaalien vähäistä ilmoituksen varaista käsittelyä tai varastointia harjoittavan tuotantolaitoksen määräaikainen valvonta asiakirjojen avulla | 296 | – | Tuotantolaitos, johon on tehty kemikaalipäätös. |
Kaupan yhteydessä tapahtuvan ilotulitteiden ja pyroteknisten tuotteiden varastoinnin tarkastus. | 111 | – | |
Pelastusviranomaisen suorittama räjähteiden tilapäisen varastoinnin käyttöönottotarkastus valvovan viranomaisen (turvallisuus- ja kemikaaliviraston) pyynnöstä. | 222 | – | |
Öljylämmityslaitteiston käyttöönotto- tai muutostarkastus. | 148 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu |
Pyrotekniikan käyttöön liittyvä tarkastus. | 148 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu |
Osallistuminen tarkastukseen, jossa lupaviranomainen on turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes). Yhteistarkastuksista vaade 685/2015 28 §. | maksuton | Mikäli samassa yhteydessä tehdään määräaikainen palotarkastus, laskutetaan se oman arvioidun ajankäytön mukaan. | |
Annettujen korjausmääräysten jälkivalvonta tarkastuskäynnin avulla | 148 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu |
Annettujen korjausmääräysten jälkivalvonta asiakirjojen tai etävalvonnan avulla | 74 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h työn. Ylimenevältä ajalta peritään lisämaksu. |
Muu valvonta/ tarkastuskäynti, joka ei ole säännöllistä | 148 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h kohdekäynnin, jonka ylittävältä ajalta peritään lisämaksu |
Muu valvonta/tarkastus, joka ei ole säännöllistä ja suoritetaan asiakirjojen tai etävalvonnan avulla | 74 | 74 | Perusmaksu sisältää 1 h työn. Ylimenevältä ajalta peritään lisämaksu. |
ERHEELLINEN PALOILMOITINHÄLYTYS Pelastuslaki 379/2011 96 § 2 mom. | Perusmaksu alv 0% eur. | Huom! | |
Hätäkeskukseen liitetyn automaattisen paloilmoitinjärjestelmän toistuvasta erheellisestä toiminnasta aiheutunut tehtävä | 885 | Toistuvana hälytyksenä pidetään vuoden sisään kolmatta erheellistä hälytystä. | |
HALLINNOLLISET PAKKOKEINOT (Pelastuslaki 379/2011 105 §, kemikaalilaki 370/2005 123 §) | Perusmaksu alv 0 % eur. | Lisä-maksu alv 0 % eur. | Huom! |
– päätös, johon sisältyy uhkasakon asettaminen tai teettämisuhka – päätös uhkasakon tuomitsemisesta tai teettämisuhan täytäntöönpanosta | 370 370 | – |
Liite 1 Hyvinvointialueen pelastusviranomaisen taksa
1 Soveltamisala
Hyvinvointialueen pelastustoimessa noudatetaan suoritteiden maksullisuuden osalta pelastuslakia. Maksu peritään kaikissa pelastuslain 96 § ja kemikaaliturvallisuuslain 131 § esitetyissä tapauksissa pois lukien hinnastossa esitetyt maksuttomat suoritteet.
2 Maksujen määräytymisperusteet
Pelastusviranomaisen maksut perustuvat asioiden käsittelyn ja valvonnan keskimääräiseen omakustannusarvoon, joka sisältää asian käsittelystä viranomaiselle aiheutuneet kokonaiskustannukset. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat myös asian käsittelystä aiheutuvien erilliskustannusten lisäksi käsittelyn aiheuttama osuus hallinto-, toimitila- ja pääomakustannuksista sekä muista viranomaisen yhteiskustannuksista.
Pelastusviranomaisen asian käsittelyn omakustannusarvo on 74 euroa tunnilta.
3 Maksut
Valvontasuunnitelman mukaisesta määräaikaisesta valvonnasta ja muusta valvontasuunnitelmaan perustuvasta valvonnasta, kemikaaliturvallisuuslain valvonnasta sekä hallintopakkoasiassa annetun kiellon, määräyksen tai keskeyttämisen valvomiseksi tehtävästä valvonnasta peritään maksutaulukon mukainen valvontamaksu.
Päätöksestä käsittelystä peritään maksu, joka perustuu päätöksen valmisteluun ja tekemiseen kuluneeseen aikaan. Ilmoituksen käsittelystä peritään maksu, joka perustuu sen käsittelyyn kuluneeseen aikaan.
Tarkastuksesta peritään valvontamaksu, joka perustuu tarkastukseen käytettyyn aikaan. Tarkastukseen kuuluu tarkastukseen valmistautuminen, tarkastus ja tarkastuspöytäkirjan kirjoittaminen. Asiakirjavalvonnan avulla tehdyssä tarkastuksessa ei huomioida matka-aikaa. Kohteen tarkastustiheys määräytyy riskinarvioinnin perusteella.
Pelastusviranomaisen maksuun sisältyy keskimääräisenä myös erilaisten selvitysten käsittelyyn kuluva aika.
4 Käsittelymaksujen poikkeamat
Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa valvonnan tai muun asian käsittelyn luonne ja merkitys huomioon ottaen kohtuuttoman suureen maksuun, voidaan erityisistä syistä käsittelymaksu määrätä enintään 25 prosenttia hinnaston mukaista maksua alhaisemmaksi.
Mikäli asian käsittelyn vaatima työmäärä on merkittävästi keskimääräistä suurempi, voidaan käsittelymaksu määrätä enintään 25 prosenttia hinnaston mukaista maksua suuremmaksi.
5 Ilmoituksen tai muun asian peruuttaminen tai keskeytyminen
Mikäli hakija peruuttaa ilmoituksensa taikka asian käsittely viranomaisessa raukeaa muusta syystä ennen päätöksen antamista ja viranomainen on ryhtynyt oleellisiin toimiin hakemuksen käsittelemiseksi, peritään maksu käsittelyyn käytetyn ajan perusteella.
Mikäli valvonta keskeytyy asiakkaasta johtuvasta syystä, valvonnasta laskutetaan siitä aiheutuvat kustannukset käytetyn ajan perusteella.
Mikäli asiakas ei tule sovitulle tarkastukselle ja tarkastus peruuntuu, valvonnasta laskutetaan siitä aiheutuvat kustannukset käytetyn ajan perusteella.
Mikäli tarkastus tehdään tulleen ilmoituksen tai kantelun perusteella ja ilmoitus tai kantelu on aiheeton, ei valvonnasta peritä maksua.
6 Ilmoituksen hylkääminen tai tutkimatta jättäminen
Ilmoituksesta, josta on tehty hylkäävä päätös, peritään tämän taksan mukainen maksu.
Jos toiselle viranomaiselle kuuluva ilmoitus on saapunut pelastusviranomaiselle ja se on päätetty jättää tutkimatta, maksua ei peritä.
7 Palautetun hakemuksen käsittelymaksu
Jos tuomioistuin palauttaa muutoksenhaun johdosta asian uudelleen käsiteltäväksi, vähennetään tämän taksan mukaisesta maksusta, mitä samassa asiassa aikaisemmin annetusta valvontaviranomaisen päätöksestä on peritty.
Jos tuomioistuin muutoksenhaun johdosta kumoaa päätöksen sen johdosta, että hakija ei ole ollut hakemansa päätöksen tarpeessa, palautetaan mahdollisesti peritty maksu kokonaisuudessaan.
8 Maksusta, maksun palauttamisesta ja poikkeuksesta päättäminen
Maksusta, maksun palauttamisesta, maksun alentamisesta ja maksun lykkäämisestä määrää tässä taksassa säädetyin perustein pelastusviranomainen tai se viranhaltija, jolle pääasiasta päättäminen on siirretty.
Niiden maksujen kohdalla, jotka pannaan maksuun ilman hallintopäätöstä, voidaan katsoa maksun itsessään olevan päätös maksusta, eikä erillistä päätöstä asiasta tarvitse tehdä.